Vitaminska abeceda

Moderator: Mitosaurus

Korisnikov avatar
Gorštak
Postovi: 9
Pridružio se: Pet Sep 12, 2014 11:03 pm
Lokacija: Zagreb
Kontakt:

Vitaminska abeceda

Postod Gorštak » Čet Sep 25, 2014 11:46 pm

Vitamin –A:-Retinol

Najbolji izvori: vitamina “A” su : jetra, bubrezi, jaja, sir, putar, ojacani margarine, I mlijeko, zutonarandjasto i tamnozeleno voce I povrce( mrkva, brokula, spinat, dinja), riblje ulje, jetra kokosi I goveda, jetrene kobasice, bob. U hrani zivotinjskog porijekla je vec stvoren, iz biljaka zutonarandjasti “provitamin”, nazvan karoten, postaje aktivan vitamin –A u tijelu.

Korist od Vitamina: pomaze u stvaranju I odrzavanju zdrave koze, kose, sluznice, pomaze boljem vidu u mraku, potreban je za rast kostiju I razvoj zubiju, jaca otpor tijela prema infekcijama.

Posljedica nestasice:nocno sljepilo, gruba koza I ostecenja sluzokoze, infekcija sluznice, smanjenje tekucine u ocima, smanjen rast kostiju I cakline na zubima.

Posljedice prekomijernog doziranja:je zamagljen vid, gubitak teka, glavobolja, osip po kozi, mucnina I povracanje, proljev, gubitak kose, neuredna menstruacija, jak umor I bol u misicima, ostecenje jetre, nesanica I nenormalan rast kostiju, ostecenje mozga I zivcanog sustava.


Vitamin-B1—(Tiamin)

Najbolji izvori: svinjsko meso( posebno sunka), jetra, skoljke, neljustene zitarice, vitaminima ojacane tijestenine I kruh, zobena kasa, grasak, mogu ga stvarati I bakterije u utrobi, sjemenke suncokreta, orasi, sezam.

Korist od vitamina:pomaze oslobadjanju energije ugljikohidrata, pomaze sintezi kemikalija vaznih za zivcani sustav.

Posljedica nestasice:beriberi, psihicki poremecaji, slabljenje misica, srcani poremecaj, grcevi u nogama. Potreba za tiaminom se povecava ako se potrošnja kalorija poveca.

Posljedice prekomjernog doziranja: nisu poznati, medjutim buduci da su B-vitamini medjuovisni, pretjerano uzimanje jednoga moze uzrokovati manjak ostalih.

Vitamin-B2—(Riboflavin)

Najbolji izvori: jaja, mljeko, meso, tamnozeleno povrce, jetra, neljustene I obogacene zitarice, tjestenine I kruh, gljive, osuseni grah I grasak, lisicice, zobene pahuljice, pivski kvasac.

Koristi od vitamina: pomaze oslobadjanju energije iz ugljikohidrata, proteina I masnoca, pomaze u odrzavanju sluznice

Posljedice nestasice: poremecaj na kozi, posebno oko nosa I usnica, pucanja u uglovima usnica, osjetljivost ociju na svijetlost.

Posljedice prekomjernog doziranja: nisu poznate, vidi vitamin B-Tiamin.


Vitamin-B39— (Niacin)


Najbolji izvor: jetra, perad, meso tune, jaja, neljustene I obogacene zitarice, tjestenina I kruh, orascici, osuseni grah I grasak. Tjelo moze iz proteina u jajima I mlijeku proizvesti niacin.pivo.

Koristi od vitamina: sudjeluje s vitaminima B1 I B2 u olaksavanju proizvodnje energije u stanicama.

Posljedice nestasice: pelegra-poremecaji na kozi, osobito dijelovima koji su izlozeni suncu, proljev, psihicki poremecaji, razdrazljivost, oticanje usne supljine I jezika.

Posljedice prekomjernog doziranja: cir na dvanajstpalcanom crijevu, nenormalni rad jetre, porast secera u krvi, povecenje mokracne kiseline u krvi, sto moze dovesti do kostobolje. Vidi B1 vitamin

Vitamin- B6-Priridoksin

Najbolji izvori: neljustene zitarice I kruh, jetra, avocado, spinat, mahune, banana, riba, perad, meso, orascici, krumpir, zeleno lisnato povrce, dizano tjesto.

Korist od vitamina: pomaze u iskoristavanju proteina, pomaze tijelu u iskoristavanju masnoce, sudijeluje u stvaranju crvenih krvnih zrnaca.

Posljedice nestasice: poremecaj na kozi, pucanje uglova usnice, oticanje jezika, grcevi, omaglice, mucnine I povracanje, slabokrvnost, bubrezni kamenci. Blagi simptomi nestasice izazvani oralnim sredstvima za kontracepciju mogu izazvati potistenost, inace simptomi nestasice su rijetki.

Posljedice prekomjernog doziranja:ovisnost o visikim dozama vodi do simptoma nestasice vitamina kada se prijedje na normalne kolicine.

Vitamin- B12– Cijanokobalamin

Najbolji izvori: samo hrana zivotinjskog porijekla: jetra, bubrezi, meso ribe, jaja, mlijeko, skoljke, rjecni rak, kobasica.

Korist od vitamina: pomaze u stvaranju crvenih krvnih zrnaca, sudijeluje u stvaranju genetskog materijala, pomaze dijelovanju zivcanog sustava.

Posljedice nestasice:slabokrvnost, blijeda koza I sluznica, otrnuce I trnci u prstima sto moze izazvati gubitak ravnoteze I slabost, kao I bolove u rukama I nogama: Rizicna grupacija su vegetarijanci.

Posljedice prekomjernog doziranja: Nisu poznati, vidi B1 Tiamin.


Folacin-

Najbolji izvori: jetra, bubrezi, tamnozeleno lisnato povrce, klice zitarica, suceni grah I grasak. Skladisti se u tijelu tako da nije bitno svakodnevno uzimanje.

Koristi od vitamina: zajedno sa B12 sudjeluje u sintezi genetskog materijala, pomaze u stvaranju hemoglobina u crvenim krvnim zrncima. Mogao bi sprjeciti neka ostećenja tkiva u vezi s rakom.

Posljedice nestasice: anemija, smetnje u optoku krvi, oboljenje srca I jetre, proljev, prerani porođaj I gubitak djeteta. Zene koje koriste kontracepcijska sredstva mogu uzimati dodatne kolicine.

Posljedice prekomjernog uzimanja: Nisu poznati, ali budući da ga tijelo skladisti moze biti stetan, moze prikriti manjak B12 vitamina sto je potencijalni izvor zivcanih ostećenja.

Vitamin—H (Biotin)

Najbilji izvori: zumance, jetra, bubrezi, tamnozeleno povrce, mahune, pileca jetra, licicice, vrganji, pivski kvasac.Stvaraju ga I mikroorganizmi u crijevnom traktu.

Koristi od vitamina: pomaze u stvaranju masnih kiselina, pomaze u oslobadjanju energije iz ugljikohidrata.

Posljedice nestasice: nisu poznati u prirodnim uvjetima. Vece kolicine sirovog bjelanca mogu unistiti biotin I izazvati gubitak teka, mucninu, povracanje, bljedilo, depresiju, umor I bolove u misicima, kuhano I peceno bjelance ne dijeluje stetno. Manjak biotina moze uzrokovati dermatitis.

Posljedice prekomjernog uzimanja: Nisu poznati, vidi B1-Tiamin.

Vitamin –B complex

Najbolji izvori: u svim biljkama I zivotinjama, a posebno u jetri, bubregu, neljustenim zitaricama I kruhu, orascicima, jajima, tamnozelenom povrcu. Takodjer ga stvaraju bakterije u utrobi. Gubi se u presicenoj I temeljito preradjenoj hrani.

Koristi od vitamina: pomaze u preradi ugljikohidrata, proteina I masnoca, pomaze u stvaranju hormona I zivcanih tvari. Vjeruje se da je bitan za rad stanica I usporava u stvaranju sjedina.

Posljedice nestasice: nisu poznati osim eksperimentalno, grcevi u trbuhu, povracanje, umor I teskoce pri spavanju, trnci u rukama I nogama.

Posljedice prekomjernog uzimanja: povecana potreba za vitamonom B1-Tiamin. Moze izazvati simptome manjka B1 vitamina-Tiamina.

Vitamin—C– Askorbinska kicelina

Najbolji izvor: limun, narandje, greip, rajcice, jagode, lubenice, zelene paprika, krumpir, tamnozelene paprika,visnje, sipak, lovacka kobasica, ribiz, svjezi persin.

Koristi od vitamina: pomaze u odrzavanju kapilara, kostiju I zuba, smanjuje oksidaciju ostalih vitamina, moze smanjiti ostecenja tkiva koja izazivaju rak I ubrzavaju starenje, povecava otpornost prema prehladama.

Posljedice nestacice: skorbut, krvarenje zubnog mesa, degeneriranje misica, rane tesko zacijeljuju, rasklimani zubi, smedja suha I gruba koza. Medju prvim simptomima su I gubitak teka, razdrazjivost I gubitak tezine.

Posljedice prekomijernog uzimanja: proljevi, mucnina, povracanje, tendencija zgrusavanja krvi, smetnje u urinarnom traktu, moze potaknuti manjak vitamina B12.

Vitamin—D

Najbolji izvor: ojacano mmlijeko, zumance, jetra, tuna, losos, riblje ulje. Proizvodi ga koza izlozena suncu, ali neophodan u hrani osoba tamne koze u hladnijoj klimi, dijeci I zatvorenicima.

Koristi od vitamina: pomaze u odrzavanju I stvaranju kostiju I zuba, sudjeluje u upijanju I korištenju kalcija I fosfora. Znanstvenici se nadaju da ce pomoci u jacanju imuniteta, oboljenja kostiju, pa I u sprecavanju raka.

Posljedice nestasice: u dijece rahitis, smanjen rast kostiju, iskrivljene noge, izoblićeni zubi, istaknuti trbuh. U odraslih:,osteomalacija, krhkost kostiju što void do lomova, grcenja mišića I trzanja.

Posljedice prekomjernog uzimanja: u dijece odlaganje kalcija u bubrezima I previse kalcija u krvi, u odraslih odlaganje kalcija sirom tijela, gluhoca, mucnina I povracanje, gubitak teka, bubrezni kamenci, lomljive kosti, visoki krvni pritisak, povecani kolesterol, povecano upijanje olova, srcani problemi.

Vitamin—E

Najbolji izvor:ulje, margarine, klice zitarica, neljustene zitarice I kruh od njih, jetra, grah, zeleno lisnato povrce.

Koristi od vitamina: pomaze stvaranje crvenih krvnih zrnaca, misica I ostalih tkiva, stiti vitamin A od oksidacije, ocekuje se da bi u vecim dozama mogao zastititi tijelo od srcanih obokljenja I nekih vrsta raka, pa I pomoci u ljecenju artritisa I nekih ostecenja koze.

Posljedice nestasice: nisu uoceni kod ljudi osim kod duzeg manjka masnoca..

Posljedice prekomjernog uzimanja: neskodljive su cak I kolicine sto puta vece od dnevno preporucljivih, u nekim slucajevima zabiljezene su glavobolje, zamagljen vid, umor, slabljenje misica, moze unistiti dio vitamina K u crjevima.

Vitamin—K

Najbolji izvor: zeleno lisnato povrce, zelje, cvjetaca, grasak, krumpir, jetra, zitarice. Osim kod novorodjencadi, stvaraju ih bakterije u ljudskoj utrobi.

Koristi od vitamina: ubrzava grusanje krvi, pomaze da se odrzavaju normalne promjene u kostima.

Posljedice nestasice: krvarenje, posebno u novorodjencadi. U odrasluh gubitsak kalcija iz kostiju, sto je vrlo rijetko. Pilule s vitaminom K, potrebne su prilikom duzeg tretmana s antibioticima, ljecenju bubrega I raka.

Posljedice prekomjernog uzimanja: zutica kod dijece, anemija( Uzimati samo uz ljecnicki recept.




Nadam se da će nekome biti od koristi :handgestures-thumbupleft:

bogavac
Postovi: 201
Pridružio se: Čet Jan 02, 2014 1:15 pm

Re: Vitaminska abeceda

Postod bogavac » Sub Sep 27, 2014 5:51 pm

I ja se nadam ali ja sam ti jedan od onih sto su ovakve poucne tekstove procitali hiljadu puta i trudim se da zapamtim medjutim na kraju mi u glavi uvek ostane da limun ima vitamin c i da sargarepa ima beta karoten:).ali nema veze,valja obnavljati gradivo.

Korisnikov avatar
Pathfinder
Postovi: 1840
Pridružio se: Pon Jun 13, 2011 1:13 pm
Lokacija: Močvara

Re: Vitaminska abeceda

Postod Pathfinder » Sub Sep 27, 2014 8:27 pm

Da li zaista ishranom u normalnim količinama može da se izazove bilo koja hipervitaminoza?
What is steel compared to the hand that wields it?

Korisnikov avatar
Dottore
Postovi: 167
Pridružio se: Uto Jul 10, 2012 8:03 pm

Re: Vitaminska abeceda

Postod Dottore » Sub Sep 27, 2014 8:50 pm

Ne moze, treba jesti sve umereno. Naravno, sve je relativno naravno i sve uglavnom zavisi od onog gore i genetske predispozicije. To ti je kao kada vrhunski sportista dobije rak pluca ili rak ili cirozu jetre a nikada nije zapalio cigaru i ne pije alkohlna pica, a onaj baja koji cepa sve zivi 80+ god i na kraju ga zgazi auto na semaforu. Npr. sve preradjevine od mesa nisu stetne ako se jedu umereno, tipa virsle, pastete, praske sunke i pecenica koja je inace punjena vodom i aditivima i raznim drugim sranjima kako bi bila teza na vagi i bila duze sveza. Od sunki je bolje jesti domace kobaje ako znate ko ih je pravio i susenu domacu sunku ako znate da je od pravog i zdravog mesa. Svi nasi proizvodjaci na veliko kupuju meso iz inostranstva, bilo da je svinjetina, piletina i teletina u pitanju. To kupuju na veliko po najmanjim mogucim cenama, a sto se tice kvaliteta istog, to se kao sto znamo kod nas pri uvozu za takve firme ne ceni. Samo domaca hrana ako ima mogucnosti.

Sto se tice voca, npr. jabuka, evo jedne na mom radnom stolu koja tek sada truli, tu sam je stavio prosle godine pocetkom oktobra. Sta reci.
OPPORTUNITY
You always miss 100% of the shots you don't take!

Korisnikov avatar
Dottore
Postovi: 167
Pridružio se: Uto Jul 10, 2012 8:03 pm

Re: Vitaminska abeceda

Postod Dottore » Sub Sep 27, 2014 9:10 pm

Posebna prica je sa Ideom i Rodicem, inace ista firma za neupucene, a tih radnji nazalost ovde ima najvise. Sta nam oni salju da decu hranimo, to je veliko pitanje. Ali nisu oni krivi, mi smo krivi sto je to tako. Ja licno ne kupujem kod njih, bolje Maxi tj. Delhaize nego to. Sve male prodavnice uglavnom nabavljaju hranu iz veleprodaje Ideae, sto je mnogo lose. Npr. nemacki Lidl nema isti kvalitet robe koja je pod istim imenom za Nemacku i Grcku gde isto imaju radnje. Zna se, za sve izvan nemacke ide skart, najgori moguci kvalitet a niko ga ne proverava jer je i npr. Grcka u ovom slucaju EU, ko ce da proveri kvalitet robe kada je to jedna teritorija, niko. To je logika ovakvih firmi, lepo su to oni zamislili. Ko zaradjuje, Nemci u ime EU, sve izvan Nemacke unistavaju i kupuju po najmanjim mogucim cenama unisteno, pa onda tu stave njihovu proizvodnju, osvajaju na taj nacin polako ali sigurno. Nasi veliki prijatelji Nemci i Englezi... ;)
OPPORTUNITY
You always miss 100% of the shots you don't take!


Povratak na “Zdravlje, Medicina i Bezbednost”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost